bomen in touwparcoursen

voorkom problemen in de toekomst
29
aug

Welke bomen gebruiken in touwparcoursen?

BOMEN ALS DRAAGSTRUCTUUR VOOR TOUWPARCOURSEN

In werkelijkheid zullen de meeste bomen geschikt zijn om in te klimmen. Ze zullen echt niet zo maar breken. Ik kan me herinneren dat ik als kind in bomen klom die nog geen 10 centimeter dik waren. En toch braken ze niet af. Toch is het niet verstandig om in dit soort bomen te gaan klimmen of er een touwparcours in te bouwen. Als we klimmen in bomen met betalende gasten dan hebben we zorgplicht over deze gasten. We zullen op een of andere manier het breukrisico, de stabiliteit en de gezondheid van de boom moeten garanderen.

BOOMGEBRUIK VOLGENS DE NORM

Volgens de norm voor touwparcoursen NEN15567-1 dienen bomen sterk genoeg te zijn om de lasten te dragen zoals die omschreven staan in de norm (6kn , met een veiligheidsfactor 3). In de praktijk is het lastig om dat te bepalen omdat het levende wezens zijn. De windkracht op bomen is vaak een veelvoud van de kracht van een touwparcours. Daardoor wordt vaak volstaan met een visuele beoordeling. Ziet de boom er gezond uit, dan wordt hij al snel geschikt geacht om een touwparcours aan te bevestigen.
In deze blog laat ik wat onderwerpen de revue passeren die in dit kader interessant zijn.

IS DE BOOM OOK ÉCHT STERK GENOEG?

De sterkte van elke boom moet volgens de norm beoordeeld worden. Deze selectie van de bomen dient plaats te vinden vóórdat het touwparcours gebouwd wordt. En eventueel moeten extra verstevigingen (b.v. tuikabels) overwogen worden. Overigens mogen omliggende bomen ook geen gevaar opleveren voor deelnemers en/of bezoekers en moet derhalve in een jaarlijkse vta controle meegenomen worden. Maar hoe beoordeel je nu de sterkte van een boom? dat hangt van meerdere factoren af. Soort boom, dikte ter hoogte van de bevestigingen, plek in het bos, schimmels, virussen, insecten, volheid van de kroon, dood hout, kwaliteit van het worteldek, erosie, grondverdichting, reactiehout etc.. Ik zie al snel door de bomen het bos niet meer. Er moet dus een boomdeskundige aan te pas komen. Maar is dat dan een boomchirurg of een vta controleur (bv van de Kring Praktiserende Boomverzorgers of gelijkwaardig)? Volgens mij was het de bedoeling van de CEN commissie om de selectie van bomen voor het parcours te laten doen door zo deskundig mogelijke personen en de jaarlijkse (verplichte) inspectie te laten doen door een vta controleur. Een echte competente deskundige (b.v. een boomchirurg) weet de bomen ook te beoordelen op breekkracht/ vereiste diameter volgens de norm op zo’n 1,5 meter hoogte.

JAARLIJKSE VISUELE CONTROLE

Elk jaar dienen dus alle bomen van het touwparcours (en omliggende indien mogelijk gevaar) visueel beoordeeld te worden. Het is het beste om dit in het groeiseizoen te laten doen als de bomen vol in het blad staan. Dit kan vaak ook gedaan worden door de plaatselijke vta controleur. Hij/ zij dient in de rapportage per boom gedetailleerde informatie op te nemen over de gezondheid van de boom (zie boven). De rapportage moet binnen 28 dagen in bezit van de eigenaar van het touwparcours te zijn.
Bij direct gevaar dient de eigenaar terstond mondeling op de hoogte gebracht te worden.

Vaak resulteren de bevindingen in een advies. Een voorbeeld van een mogelijke (verplichte) indeling:

1: Boom zonder (geconstateerd) verhoogd risico / geen noemenswaardige afwijking
2: Risicoboom, maar na geadviseerde ingreep een boom zonder verhoogd risico
3: Risicoboom, maar na geadviseerde ingreep een attentieboom
4: Risicoboom, nader onderzoek noodzakelijk
5: Attentieboom, geen verhoogd risico, maar wel jaarlijkse controle noodzakelijk
6: Risicoboom: verhoogd risico geconstateerd, velling noodzakelijk.

Ook wordt er vaak met kleurcodes gewerkt, waarbij de kleuren als volgt vertaald worden (indicatief):

Groen: bomen zonder bijzonderheden en gebreken. De bomen zijn veilig en vertonen
geen knelpunten ten aanzien van duurzaam behoud.
Geel: attentiebomen; de ontwikkeling van deze bomen moet worden gevolgd door
middel van een jaarlijkse controle. Er is een gebrek of knelpunt geconstateerd dat momenteel nog geen problemen veroorzaakt, maar dit in de toekomst wel kan gaan doen.
Rood: risicobomen of bomen waarbij ten aanzien van duurzaam behoud van de boom actie vereist is. Deze bomen veroorzaken op dit moment risico’s die voor een verantwoord en/of duurzaam gebruik van de bomen in een klimparcours moeten worden opgelost.

Het mag duidelijk zijn dat bomen uit de categorie 6/ rood niet verstandig zijn om te (blijven) gebruiken voor het touwparcours.

DOORBOREN OF OMWIKKELEN?

Er is al meer dan 10 jaar een discussie gaande over bevestigingsmethoden van touwparcoursen in bomen. De ene specialist zegt dat je absoluut niet mag boren/ spijkeren of schroeven in bomen, de ander zegt van wel. Het is moeilijk om te beoordelen wat nu echt het minst slechte is voor de boom op langere termijn. Mijn indruk is dat omwikkelen van bomen met kabels en/of spanbanden alleen maar kan gebeuren als er cambium sparende afstandsblokjes gebruikt worden. Een boom in het groeiseizoen reageert direct (enkele weken) op druk van buitenaf. Als deze circulair (zonder blokjes) is, wordt de boom als het ware gewurgd. Dit kan niet de bedoeling zijn. Als er geen blokjes worden gebruikt, dienen de spanbanden/ kabels regelmatig verzet te worden naar andere posities op de boom. In de praktijk kost dit zo veel geld aan loonkosten dat dit bijna niet haalbaar is. Maar zonder dit beheer is een zogenaamd ECO klimbos in de praktijk niet mogelijk.

Een andere optie is dus doorboren. Ondanks de initiële afkeer die dat oproept, ben ik hier voorstander van. Je verwondt de boom kortstondig, maar daarna (als het wondje genezen is) neemt de boom de kabels langzaam in zich op. Hij wordt niet gewurgd! En heeft geen belemmeringen in zijn groei. Belangrijk is wel dat het veiligheidssysteem inspecteerbaar blijft. Maar ook hier zijn in de praktijk goede oplossingen voor.

SBP helpt u graag met bouwbegeleiding om een duurzaam parcours te (laten) bouwen en hoge kosten in de toekomst te voorkomen.

Vragen over deze blog? neem contact met ons op: SBP helpt u graag verder: Tel: 0497514698/ info@touwparcoursen.nl

 


Disclaimer: aan deze blog kunnen geen rechten worden ontleend en beoogt niet volledig te zijn. Blijf je verstand gebruiken!

Laat een reactie achter

You are donating to : Greennature Foundations

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...